I 2018 var der en enorm hype omkring selvkørende biler. Vi forestillede os, at det kun var et spørgsmål om kort tid, før chauffører ville blive en saga blot. Sådan er det dog ikke gået. Det ser ud til, at udviklingen tager væsentligt længere tid, end vi havde regnet med for 5-10 år siden. Men det betyder ikke, at der ikke sker noget. Der findes faktisk allerede selvkørende biler på markedet, som opfylder transportbehov mange steder i verden. Særligt firmaet Waymo er kendt for at sætte standarden. En interessant artikel fra Wired: Get in, Loser—We’re Chasing a Waymo Into the Future | WIRED gør status for, hvordan det ser ud med selvkørende biler.
Jeg vil gerne fremhæve nogle interessante pointer fra denne artikel:
- Mere sikre: Selv om teknologien stadig udvikles, er selvkørende biler 72 % mere sikre end gennemsnitlig trafik.
- Pris: Waymo er endnu ikke billigere end tjenester som Uber og Lyft. Alligevel vil mange betale en lille ekstra pris for at undgå at have en chauffør med. Det kan jeg godt forstå, fordi ihvorvel chauffører oftest er flinke og hyggelige, så er der en endelig og ikke ubetydelig risiko for at en chauffør kan finde på at begå overgreb.
- Regulering: Udviklingen hæmmes især af strikse regler – for eksempel i Europa – som bremser udbredelsen. I Danmark burde vi skynde os med dette.
- Transportbehov: Selvom nogle troede, at selvkørende biler ville reducere trængsel i byerne, tyder meget på det modsatte. Billigere og hurtigere transport kan øge efterspørgslen og dermed trafikmængden. Hvis vi dropper metroen og ombygger ruterne til biler, vil det hjælpe en del.
Alt i alt ser jeg frem til, at vi i Danmark også får muligheden for at købe/hyre en selvkørende bil. Især ville det passe mig godt, når Fru Inge og jeg skal til familien i Sorø. Det ville være en fornøjelse at kunne sidde og samtale, lytte til musik eller bare slappe af – helt uden at skulle koncentrere sig om at køre bil.
Her er et NotebookLM resume af artiklen i Wired:
Waymo i San Francisco: En Robot-Taxas Dagbog
Denne briefing er baseret på en artikel fra WIRED, hvor et hold journalister tilbringer en dag med at følge efter en Waymo-robotaxi i San Francisco. Artiklen udforsker fremkomsten af selvkørende biler, deres potentielle indflydelse på bymiljøer og de etiske og økonomiske dilemmaer, de præsenterer.
Hovedtemaer:
- Fremkomsten af selvkørende taxaer: Artiklen beskriver Waymos tilstedeværelse i San Francisco, hvor selvkørende taxaer er blevet en del af hverdagen for nogle borgere. Artiklen fremhæver den udbredte begejstring for Waymo, med passagerer der roser den jævne kørsel og følelsen af privatliv uden en menneskelig chauffør.
“Probably the best rideshare experience I’ve ever had.” – Andrew Dong, Waymo-passager
- Potentiel indflydelse på bymiljøer: Artiklen diskuterer, hvordan selvkørende taxaer kan påvirke trafik, byplanlægning og infrastrukturen i byer. Der er bekymring for, at Waymo kan forværre trafikproblemer, hvis de fører til en stigning i antallet af biler på vejene, især hvis de forbliver billigere end traditionelle taxaer.
Etiske og økonomiske dilemmaer: Artiklen berører de etiske spørgsmål vedrørende sikkerheden af selvkørende biler, især i tilfælde af ulykker med dødelig udgang. Den fremhæver også de økonomiske udfordringer ved at udvikle og drive selvkørende taxaer. Det er uklart, hvor lønsomt Waymo i sidste ende vil være, og hvordan det vil påvirke traditionelle taxi- og ride-hailing-tjenester.
“If I told you there’s a driver that can reduce injuries by 72 percent, you should ask me, ‘Why not sooner? Why should we be OK with this many people dying on the road?’” – Saswat Panigrahi, Waymos chef for produktudvikling
Vigtigste ideer:
- Selvkørende taxaer er en realitet, der vinder indpas i byer over hele verden.
- Der er både potentiale for positive og negative konsekvenser for bymiljøer, og byplanlæggere skal aktivt forme fremtiden med selvkørende biler.
- Sikkerhed og økonomisk levedygtighed er centrale udfordringer for selvkørende taxaer.
Centrale fakta:
- Waymo er et datterselskab af Alphabet, Googles moderselskab.
- Waymo driver selvkørende taxaer i byer som San Francisco, Phoenix, Los Angeles og Wuhan, Kina.
- Waymo hævder, at deres selvkørende biler kan reducere antallet af skader med 72%.
- Der er fortsat usikkerhed hvor mange penge selvkørende taxaer kan tjene.
Artiklen giver et fascinerende indblik i fremtiden for transport i byer. Den fremhæver både potentialet og udfordringerne ved selvkørende taxaer og stiller vigtige spørgsmål om, hvordan vi designer og regulerer byer i en fremtid med autonom kørsel.