Roger Pielke jr. har skrevet en glimrende serie om politiseringen af de amerikanske universiteter, som jeg vil henvise til og resumere i dette indlæg.

Det er er desværre også tilfældet i Danmark, og jeg vil derfor indlede opslaget med disse betragtninger:

Roger Pielke er – med god grund – bekymret over den stigende politiske aktivisme på USA’s og andre universiteter. Alt for mange politiske ildsjæle render rundt i hvid kittel og udtaler sig bombastisk om snart sagt hvad som helst, selvom de ikke aner en pind om emnet.

Men det største problem er faktisk, at universiteterne ikke klart melder ud, at disse aktivist-forskere kun repræsenterer sig selv – og næppe engang dét. Naturligvis skal vi ikke lægge låg på den faglige ytringsfrihed. Men en “advarselslabel” ville være på sin plads:

Kære offentlighed: Når én af vores forskere udtaler sig om noget uden for sit eget felt, kan du roligt anse det for at være af mindre værdi end din blikkenslagerens mening. Blikkenslageren har ofte mere sund fornuft og et bedre overblik, fordi han ikke er fanget i et elfenbenstårn.

Selv inden for eget fagområde skal man huske, at forskeren ikke taler på hele universitetets vegne – og at det ikke nødvendigvis er rigtigt hvad vedkommende udtaler.

Og kære journalister, lad nu være med at ringe til de sædvanlige “superstjerner,” der altid er klar til en skråsikker udtalelse. Opsøg i stedet de specialiserede videnscentre og rådgivere, der både ved, hvad de ved, og (ikke mindst) hvad de ikke ved. Det får I mere kvalificeret – og mindre popsmart – vejledning ud af.

DALLE 3, Aktivister i forskningsklæder

Her er et resume af Roger Pielke Jr.s problemformulering:

Okay, her er en detaljeret briefing doc på dansk baseret på den angivne kilde, “Indsat tekst” fra Roger Pielke Jr.’s “The Honest Broker”:

Briefing Dokument: Politiseringen af det Amerikanske Universitet

Kilde: Uddrag fra “Indsat tekst,” “The Honest Broker” af Roger Pielke Jr., udgivet 25. november 2024.

Introduktion:

Dette dokument opsummerer hovedpunkterne og de vigtigste idéer fra Roger Pielke Jr.’s første del af en serie om politiseringen af det amerikanske universitet. Pielke, en snart forhenværende professor ved University of Colorado Boulder, argumenterer for, at universiteter er blevet stadig mere politiseret, hvilket har ført til et fald i offentlighedens tillid, især blandt konservative.

Hovedtemaer og Centrale Punkter:

  1. Faldende Offentlig Tillid:
  • Der har været et markant fald i offentlighedens tillid til højere uddannelse i USA siden 2012. Hvor et stort flertal tidligere så positivt på universiteterne, er der nu en næsten ligelig fordeling mellem dem med stor, nogen og lille/ingen tillid.
  • Citat: “An increasing proportion of U.S. adults say they have little or no confidence in higher education… Americans are now nearly equally divided among those who have a great deal or quite a lot of confidence (36%), some confidence (32%), or little or no confidence (32%) in higher education.”
  • En stærk partipolitisk kløft er dukket op, hvor 56% af demokraterne har tillid til højere uddannelse, sammenlignet med kun 20% af republikanerne.
  • Citat: “In 2024, polls of public confidence in higher education reveal a stark partisan divide — with 56% of Democrats expressing confidence in higher education and only 20% of Republicans.”
  • Blandt dem med meget lidt tillid til universiteter, nævnes “politiske dagsordener” som den primære årsag.
  • Citat: “Among those expressing very little confidence in higher education, 51% list political agendas, political unrest, and free speech concerns as their top reason.”
  1. Institucionaliseret Politisering:
  • Pielke argumenterer for, at det ikke blot er individuelle professorers politiske synspunkter, der er problemet, men at selve institutionerne har internaliseret en politisk agenda, der primært er af venstreorienteret karakter.
  • Citat: “The politicization that I am referring to is an institutionalized politicization of departments, curricula, research, and even entire campuses.”
  • Dette viser sig i akademisk forskning, læseplaner og endda ansættelsesprocedurer, hvor politiske synspunkter ofte vægtes højere end forskningskvalitet eller faglige kvalifikationer.
  • Citat: “Claims in academic arguments are routinely judged in terms of their likely political effects.”
  1. Eksempler på Politisering:
  • Klimaforandringsforskning og -undervisning er blevet stærkt påvirket af klimaaktivisme.
  • Faglige argumenter vurderes ofte ud fra deres politiske implikationer.
  • Selv videnskabelige tidsskrifter som Nature kan nu åbent støtte politiske kandidater.
  • Der er en tendens til at fremme “progressive politiske mål” i alt fra litteraturanalyser til matematikforskning.
  • Administratorens rolle kritiseres, da de opfordrer til politisk engagement.
  1. Konsekvenser:
  • Den institutionaliserede politisering skader universiteternes troværdighed og gør dem sårbare over for politisk indblanding.
  • Universiteterne har mistet en del af deres appel, specielt til dem, der ikke deler de politiske synspunkter, som ofte findes på campus.
  • Universiteterne har ikke et overbevisende forsvar for deres eksistens, når modstridende politiske kræfter kommer til magten, da det fremstår som om de har valgt side.
  • Citat: “Colleges have no compelling justification for their existence to give when the opposing political party comes into power. We have nothing to say to the half of America who doesn’t share our politics.”
  1. Venstredrejning:
  • Pielke hævder, at den akademiske verden er blevet drevet mod venstre, ofte langt til venstre for den gennemsnitlige amerikanske vælger.
  • Denne drejning har medført, at moderate vælgere har følt sig fremmedgjorte og er skubbet væk fra partiet.
  1. Pielkes Personlige Erfaringer:
  • Pielke fortæller om, hvordan han selv har oplevet en forskel i behandlingen baseret på politiske holdninger, selvom hans holdninger til klimaforandringer er i overensstemmelse med IPCC’s konklusioner.
  • Citat: “on campus and in academia I have been characterized by some climate activist peers as being on the right, and thus unwelcome in the climate research community.”
  • Han ser manglende politisk mangfoldighed som et problem, der medfører et ønske om at gennemtvinge ideologisk renhed.

Konklusion:

Pielke konkluderer, at den stigende politisering af det amerikanske universitet er et alvorligt problem, der har undermineret offentlighedens tillid og universitetsinstitutionens rolle i samfundet. Han lægger vægt på, at der er behov for en ændring for at genoprette balancen og sikrer, at universiteterne forbliver neutrale platforme for forskning og læring. I de kommende dele af serien vil Pielke dykke ned i data, der støtter hans påstande, udforske historien bag denne udvikling, dele sine personlige oplevelser og foreslå mulige løsninger.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights