Gæsteindlæg af biolog Johan Wedel Nielsen, Aquamind
CONCITO er en grøn tænketank som skal komme med indspil til klimadebatten, men gør de det på en redelig måde eller manipulerer de med oplysningerne?
Efter at have kigget i deres klima aftryk database er jeg kommet i tvivl.
Problemet er at de forbrugere som opfatter sig selv meget klimabevidste ofte foretager valg, der er decideret klimaskadelige. Det ville naturligvis være hensigtsmæssigt, hvis oplysninger fra CONCITO kunne få dem oplyst så de foretog bedre valg, men det ønsker man åbenbart ikke.
Klimadatabasen indeholder virkeligt mange produkter, eksempelvis indenfor mælk og mælke erstatning finder man ærtedrik, letmælk og meget andet. Dog ikke økologisk mælk. Det er egentligt underligt da økomælk udgår et stor del af salget i danmark og samtidig, har økologi det højeste klima aftryk. Det er altså en klimamæssigt dårlig ting at drikke økologisk mælk. Men det ønsker CONCITO ikke at oplyse om. Hvorfor mon det?
Ligeledes forholder det sig med æg, her kan man kun find én kategori af æg nemlig skrabeæg. Mærkeligt man ikke kan finde buræg, fritgående æg og økologiske æg. Det klimamæssigt bedste valg er naturligvis buræg, mens økologiske æg er det dårligste valg. Hvorfor må forbrugeren ikke få det af vide?
Heller ikke indenfor kyllingekød kan man se nogen forskellige kategorier som økologi. Men faktisk kommer kylling ud med et ret godt CO2 aftryk på 1,32g CO2 per kg hvilket faktisk er bedre end mange vegetariske og veganske produkter.
Concito kommer altså ikke med forkerte tal, jeg har ikke noget indtryk af der er snydt med tallene. Men de manipulerer med tallene, når de ekskluderer meget populære fødevarer som økologisk æg og mælk fra undersøgelsen. Dette skyldes måske, at CONCITO godt ved at økologiske fødevarer har højere CO2 aftryk end produkter fra almindeligt landbrug. Tanken om at et buræg er mere bæredygtigt end et økologisk æg er simpelthen for voldsom for CONCITO, det vil også i meget høj grad forarge de mest klimabevidste forbrugere, som samtidig er samme segment som også køber økologi.