Min blogpost forleden: Flypassagertal fra Kastrup lufthavn. | Dahl-Madsen har fremkaldt denne kommentar fra min gode ven og tidligere kollega fra Dansk Akvakultur Institut, Jørn Hodal, som i mange år har boet tæt på Kastrup Lufthavn og jævnligt spotter fly:

Flyvningen har taget et imponerende sving opad og er praktisk talt tilbage, hvor den var før Covid ruskede ved verdensordenen. På trods af en lind strøm af kritik fra medier og diverse interesseorganisationer, der har en tendens til at male dystre billeder af luftfartens påvirkning, viser virkeligheden en anden historie. Det virker som om, at hverken flypassagerer eller luftfartsselskaberne giver meget for disse dommedagsprofetier. Et klart bevis herpå er, hvordan passagertallene i Københavns Lufthavn nu næsten er tilbage på det niveau de var før pandemien.

DALL-e Oven over alting flyver menneskene glade vidt omkring

Et kig mod Indien afslører endnu mere om branchens optimisme og tro på fremtiden. Indiens to sværvægtere inden for luftfart, Air India og IndiGo, har nemlig lagt en ordre ind på omtrent 1000 nye fly fra Airbus og Boeing, der skal leveres over de næste fem år. Dette er ikke bare en storslået udmelding om vækst og udvikling; det er et megaton tegn på tillid til, at flyvning fortsat vil forbinde verden på måder, ingen andre transportformer kan matche.

Denne gigantiske ordre på 1000 fly sætter de nye investeringer i et klart perspektiv i forhold til, hvad vi kan forvente os af luftfartens fremtid. Med omkring 25.000 fly i den globale flåde før pandemien og forventninger om en fordobling af antallet af fly og flypassagerer i de kommende årtier, markerer disse nye ordrer et vigtigt skridt i branchens fortsatte ekspansion. Disse fly er ikke bare en tilføjelse til antallet; de er en klar indikation af, at luftfartsselskaberne er klar til at opskalere, forny og fortsat gøre verden mindre ved at bringe folk tættere på hinanden.

Og mens medier og visse grupper fortsætter med at råbe op og indimellem endda tage til drastiske metoder som at bryde ind på lufthavne og lime sig fast til startbaner, virker det til, at den brede offentlighed og industrien selv tager det hele med ophøjet ro. Det er som om, budskabet er klart: De reelle gevinster ved flyvning – at binde verden sammen, at skabe uanede muligheder for kulturel og økonomisk udveksling – overstiger mange gange de relativt beskedne ulemper.

I en tid hvor luftfarten viser sig at være mere robust og fremadskuende end nogensinde, er det klart, at både flypassagerer og luftfartsselskaber er mere end klar til at tage imod fremtidens udfordringer. Med en sådan monumental investering i nye fly viser branchen, at den ikke bare er klar til at vokse, men også til at fortsætte med at gøre verden lettere tilgængeligt, et fly ad gangen.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.