Oplevelsesindustrien – alt fra gaming og film til live-sport og temaparker – vokser hurtigere end vareøkonomien. Se denne tabel udarbejde af ChatGPT 3.0

SegmentSeneste væksttalKilde
Samlet Entertainment & Media+5 % omsætningsvækst i 2023 (til 2,8 bio. USD) – og en forventet CAGR på 3,9 % frem til 2028(pwc.com)
Gaming+4,6 % i 2023, kurs mod 300 mia. USD i 2027(pwc.com)
Biograf/film+29,4 % global box-office i 2023 (33,2 mia. USD)(wipo.int)
Theme-parksForventet CAGR >5,5 % 2024-32(gminsights.com)
Global sports-økonomi+6,9 % (fra 159 → 170 mia. USD) i 2024(san.com)

Vi bruger i stigende grad penge på følelser og fællesskab fremfor fysiske ting. Musik er måske den mest universelle af disse oplevelser, for den krydser sprog, alder og geografi på et klik. Men hvor meget fylder musikkens forretning reelt i verdensøkonomien? Lad os se på det med udgangspunkt i denne artikel: Global Music Industry Revenue (2024) – Voronoi


Fra blødende branche til streaming-comeback

Efter Napster-chokket i starten af 00’erne blev musikbranchen halveret. Bunden blev nået i 2014 med knap 15 mia. USD i globale indtægter en.wikipedia.org. Siden har streamingtjenesterne trukket et langsomt, men stabilt comeback:

ÅrGlobal omsætningKommentar
201016,8 mia. USD en.wikipedia.orgFysiske formater dominerer stadig
201515,0 mia. USD en.wikipedia.orgBranchens lavpunkt
202021,6 mia. USD en.wikipedia.orgStreaming redder omsætningen under COVID-19
202328,6 mia. USD reuters.comNintende vækst, drevet af +752 mio. abonnenter
202429,6 mia. USD voronoiapp.comTiende år i træk med stigning

Hvor stor er musikkens andel af BNP?

Verdens BNP¹ er eksploderet siden finanskrisen, hvilket gør det endnu sværere for en nichebranche at rykke nålen:

ÅrVerden BNP (mia. USD)Musik-andel
201066 514 mia. USD statisticstimes.com0,025 %
201575 360 mia. USD statisticstimes.com0,020 %
202085 578 mia. USD statisticstimes.com0,025 %
2023105 435 mia. USD statisticstimes.com0,027 %
2024110 065 mia. USD statisticstimes.com0,027 %

¹ IMF-prognoser og World Bank historik.

Diagram & tabel: Se den interaktive oversigt ovenfor for den fulde beregning af musikkens BNP-andel fra 2010-2024.

Hvad fortæller tallene?

  • Størrelsesforholdet er ekstremt. Selv med rekordomsætning udgør musikken under 0,03 % af globalt BNP. Apple bruger omtrent det dobbelte på årlig R&D.
  • Streaming skaber et plateauløft, men ikke en eksplosion. Omsætningen er steget ~75 % siden 2015, men verdensøkonomien er vokset endnu hurtigere.
  • Live-segmentet er joker-kortet. PwC forventer live-indtægter på 25 mia. USD i 2027 voronoiapp.com. Kobles billet- og merch-salg på, kan musikkens samlede økonomi komme tættere på 0,05 % af BNP – stadig småt, men med stor kulturel slagkraft.

Konklusion

Musik fylder overraskende lidt på det globale regnskab – men fylder enormt i menneskers liv og i oplevelsesøkonomiens fortælling, hvilket man bl.a. andet kan se på, hvordan folk vælger at bruge deres fritid. Væksten er stabil, ikke eksplosiv, og andelen af BNP kravler kun langsomt op. Alligevel er ROI på livskvalitet astronomisk: fra lydsporet til din morgenløbetur til megakoncerter, der forvandler byer til festivalpladser.

Måske er det netop den asymmetri, der gør musik så magtfuld: et par promille af verdensværdien, men millioner af hjerters puls.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Leave a Reply

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Verified by MonsterInsights